راه های جذب ویتامین ،درمان کم خونی ،خواص میو ها
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ویتامین و آدرس ویتامین.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 پیشگیری از 5 بیماری با لوبیا سفید

 

 

لوبیا سفید از انواع حبوبات مفید و مغذی به شمار رفته و میزان بالای پروتئین و چربی بسیار کم این ماده غذایی از جمله خواص برتر آن محسوب می‌شود. 
این نوع لوبیا منبع غنی از فیبر با کلسترول بسیار پائین بوده و وعده غذایی مناسبی برای بیماران مقاوم به انسولین و افراد مبتلا به قند خون بالا محسوب می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهد تنظیم قند خون در بیماران مبتلا به دیابت پس از مصرف مواد غذایی حاوی این نوع لوبیا بخوبی انجام می‌شود. 
منیزیم موجود در لوبیا سفید، عامل پیشگیری‌کننده وقوع حملات قلبی، بهبود عملکرد سیستم گردش خون، افزایش جذب کلسیم و رسیدن اکسیژن کافی به سلول‌ها به شمار می‌رود. 
تنظیم فشار خون و ضربان قلب به دلیل وجود پتاسیم و سدیم موجود در این ماده غذایی و برقراری تعادل این دو عنصر در بدن از دیگر خواص این نوع از لوبیاست. 
لوبیا سفید منبع مناسبی از دو ماده معدنی مهم، منگنز و مس به شمار رفته که نقش مهمی در تجزیه رادیکال‌های آزاد بدن و پیشگیری از ابتلا به سرطان ایفا می‌کند. 
مس موجود در لوبیا سفید در تولید نوعی آنزیم مؤثر در بازسازی کلاژن و الاستین پوست نقش دارد به همین علت از افتادگی پوست و چین و چروک پیشگیری می‌کند. این ماده غذایی حاوی مقادیر فراوانی ویتامین B1 بوده و مصرف آن در کاهش خطر احتمال ابتلا به آلزایمر و بیماری‌های شناختی، مفید شناخته شده است. 
یک فنجان لوبیا سفید حاوی 8/15 گرم پروتئین بوده که 7/32 درصد از پروتئین مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند. این ماده غذایی همراه با غلات کامل مانند گندم یک منبع مناسب برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن محسوب می‌شود. 
میزان کالری موجود در یک فنجان لوبیا سفید پخته شده، 258 کالری و میزان چربی موجود در آن یک گرم است. این ماده غذایی حاوی مقادیر قابل توجهی (19/0 گرم) تریپتوفان و 254 میکروگرم اسیدفولیک بوده و نقش مهمی در سلامت قلب ایفا می‌کند. 
مصرف یک فنجان لوبیا سفید پخته به همراه دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، سیر و سبزیجات وعده غذایی مناسبی برای بیماران قلبی به شمار می‌آید. 

 

[ پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:خواص لوبیا سفید,خواص حبوبات , حبوبات برای چاقی,,خواص چغندر,خواص میوه ها , میوه , خوردن میوه , میوه برای سلامتی , خواص میوه , میوه برای جلوگیری از بیماریها ,کم خونی, علل کم خونی, تلاسمی , افراد تلاسمی, کم خونی چرا کم خون میشویم , مشکلات ازدواج فامیلی, رژیم , رژیم گرفتن , مضرات رژیم , کربوهیدرات ,5خطررژیم فاقدکربوهیدرات, روغن زیتون , مصرف روغن زیتون , فوایر روغن زیتون, 9دلیل خوب برای مصرف بیشترروغن زیتون,ویتامین b12,ویتامین ,دانستنی های ویتامین b12, ویتامین k, ویتامین , ویتامین ها, منابع غذایی ویتامین k,چه چیزی را جایگزین چربی کنیم , چربی ها , چربی,جایگزین های چربی,, زنان کمبود ویتامین دارند , زنان ضعیف ,بیش از50درصدزنان ایرانی دچارکمبودویتامینd,, نقش ویتامین در کاهش وزن , ویتامین لاغر میکند , چاق ها ویتامین جذب کنند, ویتامین d,نور آفتاب , ویتاممین دی ,ویتامینdبدن بهتراست ازطریق غذاتامین شودتانورآفتاب,, نوشابه ها چاق میکنند , چرا نوشابه نخوریم , نو شابه ژن چاقی را فعال میکنند , آب بخوریم, برای جلوگیری ازسردرد آب بخوریم , آب نوشیدن چای مضرات چای , چرا چای نخوریم , چای ,سنگ کلیه دارید؟نوشیدن چای جوشیده ممنوع!!, قهوه , نوشیدن قهو ه , قهوه در پیش گ یری ازبی, ] [ 17:58 ] [ ............ ]

 


لوبیا قرمز
 
 
     
 
 
لوبیا قرمز  
 
 
 
 
   
   
 
لوبیای قرمز، به عنوان ماده غذایی مقوی و دلپذیر در سبد غذایی اکثر خانواده ها قرار دارد. طبخ انواع غذا مانند سوپ، خورش و سالاد با این نوع لوبیا، جایگزین مناسبی برای مواد غذایی پرکالری محسوب شده و نیاز روزانه بدن را به انواع مواد معدنی و ویتامین ها تأمین می کند. 
این ماده غذایی به دلیل داشتن کالری و چربی کم، وعده غذایی مناسبی برای افراد مبتلا به چربی و کلسترول خون و اضافه وزن محسوب می شود. پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و کمک به سلامت قلب و برخورداری از اندام متناسب از جمله خواص مصرف لوبیای قرمز است. 
نصف فنجان لوبیای قرمز حاوی ۱۰۰ کالری است و مصرف این میزان در روز ۲۶ درصد از پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین می کند. مصرف پروتئین به تنظیم قند خون بدن کمک کرده و از ابتلا به اضافه وزن جلوگیری می کند. 
گفتنی است، مصرف این مقدار لوبیای قرمز در روز، یک چهارم فیبر مورد نیاز بدن را تأمین کرده، باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش می شود. 
کاهش کلسترول خون و تنظیم ضربان قلب از دیگر خواص مصرف این نوع لوبیا است. 
لوبیای قرمز منبع مناسبی از آهن به شمار رفته و تأمین انرژی مورد نیاز روزانه و سلامت استخوان ها از خواص آن محسوب می شود. همچنین این ماده غذایی جایگزین مناسبی برای انواع گوشت است. 
[ پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:,,خواص لوبیا قرمز,خواص لوبیا سفید,خواص حبوبات , حبوبات برای چاقی,,خواص چغندر,خواص میوه ها , میوه , خوردن میوه , میوه برای سلامتی , خواص میوه , میوه برای جلوگیری از بیماریها ,کم خونی, علل کم خونی, تلاسمی , افراد تلاسمی, کم خونی چرا کم خون میشویم , مشکلات ازدواج فامیلی, رژیم , رژیم گرفتن , مضرات رژیم , کربوهیدرات ,5خطررژیم فاقدکربوهیدرات, روغن زیتون , مصرف روغن زیتون , فوایر روغن زیتون, 9دلیل خوب برای مصرف بیشترروغن زیتون,ویتامین b12,ویتامین ,دانستنی های ویتامین b12, ویتامین k, ویتامین , ویتامین ها, منابع غذایی ویتامین k,چه چیزی را جایگزین چربی کنیم , چربی ها , چربی,جایگزین های چربی,, زنان کمبود ویتامین دارند , زنان ضعیف ,بیش از50درصدزنان ایرانی دچارکمبودویتامینd,, نقش ویتامین در کاهش وزن , ویتامین لاغر میکند , چاق ها ویتامین جذب کنند, ویتامین d,نور آفتاب , ویتاممین دی ,ویتامینdبدن بهتراست ازطریق غذاتامین شودتانورآفتاب,, نوشابه ها چاق میکنند , چرا نوشابه نخوریم , نو شابه ژن چاقی را فعال میکنند , آب بخوریم, برای جلوگیری ازسردرد آب بخوریم , آب نوشیدن چای مضرات چای , چرا چای نخوریم , چای ,سنگ کلیه دارید؟نوشیدن چای جوشیده ممنوع!!, ] [ 17:55 ] [ ............ ]

 

خواص دارویی نخود  
 
  نخود گیاهی است یکساله و از خانواده حبوبات که بلندی بوته آن به حدود ۳۰ سانتیمتر می رسد . ساقه این گیاهپ پوشیده از تارهای غده ای است . برگهای آن مرکب از ۱۳ تا ۱۷ برگچه کوچک و دندانه دار می باشد . گلهای آن سفید رنگ مایل به قرمز یا آبی بطورتک تک بر روی ساقه قرار درد .  
 
     
 
 
 
 
   
 
 
خواص دارویی نخود  
 
 
 
 
     
 
   
 

نخود گیاهی است یکساله و از خانواده حبوبات که بلندی بوته آن به حدود ۳۰ سانتیمتر می رسد . ساقه این گیاهپ پوشیده از تارهای غده ای است . برگهای آن مرکب از ۱۳ تا ۱۷ برگچه کوچک و دندانه دار می باشد . گلهای آن سفید رنگ مایل به قرمز یا آبی بطورتک تک بر روی ساقه قرار درد . میوه آن بصورت نیام و غلاف آن کوچک ، متورم و نوک تیز بطول ۲ تا ۳ سانتیمتر است که در آن یک دانه نخود به رنگ نخودی یا سیاه قرار درد .

نخود یکی از حبوبات مغذی و انرژی زا و پرمصرف است.

● ترکیبات شیمیایی:

در صد گرم نخود موادزیر موجود است :

آب / ۱۰ گرم

پروتئین / ۲۰ گرم

نشاسته / ۱۵۵ گرم

کلسیم / ۱۵۰ میلی گرم

فسفر / ۳۵ میلی گرم

آهن / ۷ میلی گرم

سدیم / ۲۵ میلی گرم

پتاسیم / ۷۸۰ میلی گرم

ویتامین آ / ۵۰ واحد

ویتامین ب ۱ / ۰/۳ واحد

ویتامین ب ۲ / ۰/۱۵ واحد

ویتامین ب ۳ / ۲ میلی گرم

مواد روغنی / ۵ گرم

نخود همچنین دارای مقدر بسیار کمی ارسنیک ، اسید اگزالیک ، اسید استیک و اسید مالیک و املاح کمیابی نظیر بور ، لیتیوم و مس است . ضمنا دارای موادی مانند لسیتین ، گالاکتان ، ساکاروز ، دکستروز و سلولز در نخود وجود دارد.

● خواص داروئی :

نخود بعلت دارا بودن اسید های آمینه مختلف ، ویتامین ها و مواد معدنی غذای بسیار خوبی است .

نخود از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و با همه خواص بیشماری که دارد ، نفاخ و دیر هضم می باشد و نباید در خوردن آن افراط کرد .

ـ نخود کمی ملین است.

ـ نخود اثر ادرار آور و قاعده آور دارد.

ـ نخود کرم کش است .

ـ برای برطرف کردن درد سینه و ریه باید نخود را با کمی نمک پخت و آب ژله مانند آنرا خورد .

ـ روغن نخود برای تقویت مو موثر است شب ها آن را به سر بمالید و صبح مو را بشوئید .

ـ روغن نخود را اگر به سر بمالید سردرد را شفا می دهد .

ـ روغن نخود را بر روی دندانی که درد می کند بمالید درد را برطرف خواهد کرد .

ـ روغن نخود را اگر به زیرشکم بمالید برای تقویت نیروی جنسی موثر است .

ـ افراد گرم مزاج باید نخود را با سکنجبین بخورند تا از نفخ شکم جلوگیری کند.

ـ نخود را می توان برای دفع رسوبات ادراری و درمان زردی بکار برد.

ـ نخود درمان کننده قولنج های کلیوی است.

ـ نخود را بصورت در دارو روی زخم های چرکین بگذارید آنها را باز کرده و الیتام می دهد.

ـ یکی از غذاهای مغذی که سرشار از پروتیئن های گیاهی ، ویتامین ها و مواد معدنی است هموس می باشد که در کشور های عربی جزو غذاهای اصلی آنهاست . گیاه خواران آن را جانشین گوشت می کنند این غذا از نخود پخته و کره کنجد که تاهینی نامیده می شود درست می شود.

● طرز استفاده:

طرز تهیه هموس بقرار زیر است :

حدود ۳۰۰ گرم نخود را کاملا بپزید که نرم شود و تقریبا آب آن تمام شود . آب دو لیمو ترش را بگیرید و با نخود پخته داخل مخلوط کن برقی بریزد که کاملا له شود . سپس مقدر ۱۰۰ گرم کره کنجد و یک چهارم سیر له شده و جعفری و نمک و مقداری هم روغن زیتون بآن اضافه کرده و همه را بهم بزیند تا کاملامخلوط شود .

هموس را می توانید بصورت سرد برای ساندویج استفاده کنید . هموس حتی چاشت خوبی برای بچه هاست که به مدرسه می روند .

● مضرات : مضرات خاصی برای آن بیان نشده است .

   
   
 

 

[ پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:,,خواص نخود,خواص لوبیا قرمز,خواص لوبیا سفید,خواص حبوبات , حبوبات برای چاقی,,خواص چغندر,خواص میوه ها , میوه , خوردن میوه , میوه برای سلامتی , خواص میوه , میوه برای جلوگیری از بیماریها ,کم خونی, علل کم خونی, تلاسمی , افراد تلاسمی, کم خونی چرا کم خون میشویم , مشکلات ازدواج فامیلی, رژیم , رژیم گرفتن , مضرات رژیم , کربوهیدرات ,5خطررژیم فاقدکربوهیدرات, روغن زیتون , مصرف روغن زیتون , فوایر روغن زیتون, 9دلیل خوب برای مصرف بیشترروغن زیتون,ویتامین b12,ویتامین ,دانستنی های ویتامین b12, ویتامین k, ویتامین , ویتامین ها, منابع غذایی ویتامین k,چه چیزی را جایگزین چربی کنیم , چربی ها , چربی,جایگزین های چربی,, زنان کمبود ویتامین دارند , زنان ضعیف ,بیش از50درصدزنان ایرانی دچارکمبودویتامینd,, نقش ویتامین در کاهش وزن , ویتامین لاغر میکند , چاق ها ویتامین جذب کنند, ویتامین d,نور آفتاب , ویتاممین دی ,ویتامینdبدن بهتراست ازطریق غذاتامین شودتانورآفتاب,, نوشابه ها چاق میکنند , چرا نوشابه نخوریم , نو شابه ژن چاقی را فعال میکنند , آب بخوریم, برای جلوگیری ازسردرد آب بخوریم , آب نوشیدن چای مضرات چای , چرا چای نخوریم , چای ,سنگ کلیه دارید؟نوشیدن , ] [ 17:54 ] [ ............ ]

 


 لپه از گروه حبوبات، یک گیاه دولپه‌ای است و در خانواده نخود جای می‌گیرد. می‌دانید که حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و مناسب‌ترین جایگزین برای گوشت هستند زیرا علاوه بر پروتئین، مقداری نشاسته هم دارند .

بنابراین هم انرژی بدن را تامین می‌کنند و هم پروتئین مورد نیاز را به مصرف‌کننده می‌رسانند.

هر واحد غذایی لپه که حدود یک فنجان نپخته است، معادل یک واحد گوشت یعنی 60 تا 90 گرم وزن دارد. بیشترین ارزش غذایی حبوبات به پروتئین‌شان باز می‌گردد و برای افرادی که دچار سوءتغذیه هستند، کودک یا سالمندند یک انتخاب مناسب تلقی می‌شوند.

از نظر انرژی یک واحد غذایی لپه پخته، حدود 231 کیلوکالری انرژی و 16 گرم پروتئین دارد. لپه منبع غنی فیبر هم هست و به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست، کاهش کلسترول خون،‌ تنظیم قندخون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی توصیه می‌شود.

عامل دیگری که باز هم لپه را در کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی و تنظیم فشارخون برجسته می‌سازد، وجود پتاسیم است. به طوری که هر واحد آن حدود 710 میلی‌گرم پتاسیم دارد. در مقابل پتاسیم، مقدار سدیم لپه کم است و به همین خاطر به افراد فشار خونی خوردن آن توصیه می‌شود. لپه منبع خوب ویتامین 1B، 6B و اسیدفولیک نیز می‌باشد البته به شرطی که خیلی پخته نشود چون ویتامین‌های گروه B در برابر حرارت ناپایدارند.

در ضمن، یکی از ویژگی‌های بارز لپه در مقایسه با سایر حبوبات این است که سریع پخته می‌شود. لپه از نظر مواد معدنی منبع خوب آهن بوده و برای افرادی که کم‌خون هستند، ماده غذایی مناسبی به حساب می‌آید.

بهتر است لپه در برنامه غذایی هفتگی حداقل یکی، دو بار مصرف شود. البته لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات بوده و خیلی نیاز به خیساندن ندارد اما افرادی که احساس می‌کنند با مصرف لپه دچار نفخ می‌شوند، بهتر است آن را خیسانده، آب آن را دور بریزند و بعد آن را به غذایشان اضافه کنند.

 

[ پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:,,خواص لپه , خواص نخود,خواص لوبیا قرمز,خواص لوبیا سفید,خواص حبوبات , حبوبات برای چاقی,,خواص چغندر,خواص میوه ها , میوه , خوردن میوه , میوه برای سلامتی , خواص میوه , میوه برای جلوگیری از بیماریها ,کم خونی, علل کم خونی, تلاسمی , افراد تلاسمی, کم خونی چرا کم خون میشویم , مشکلات ازدواج فامیلی, رژیم , رژیم گرفتن , مضرات رژیم , کربوهیدرات ,5خطررژیم فاقدکربوهیدرات, روغن زیتون , مصرف روغن زیتون , فوایر روغن زیتون, 9دلیل خوب برای مصرف بیشترروغن زیتون,ویتامین b12,ویتامین ,دانستنی های ویتامین b12, ویتامین k, ویتامین , ویتامین ها, منابع غذایی ویتامین k,چه چیزی را جایگزین چربی کنیم , چربی ها , چربی,جایگزین های چربی,, زنان کمبود ویتامین دارند , زنان ضعیف ,بیش از50درصدزنان ایرانی دچارکمبودویتامینd,, نقش ویتامین در کاهش وزن , ویتامین لاغر میکند , چاق ها ویتامین جذب کنند, ویتامین d,نور آفتاب , ویتاممین دی ,ویتامینdبدن بهتراست ازطریق غذاتامین شودتانورآفتاب,, نوشابه ها چاق میکنند , چرا نوشابه نخوریم , نو شابه ژن چاقی را فعال میکنند , آب بخوریم, برای جلوگیری ازسردرد آب بخوریم , آب نوشیدن چای مضرات چای , چرا چای نخوریم , چای ,سنگ کلیه دار, ] [ 17:49 ] [ ............ ]

 

لوبیا سبز و خواص آن

لوبیا سبز

به طور کلی لوبیا دارای انواع سفید، قرمز، چشم بلبلی، چیتی و ... است. تا وقتی که لوبیا، سبز و تازه است در گروه سبزیجات جای دارد، ولی وقتی غلاف و دانه‌ های آن خشک شود جزء گروه حبوبات یا بهتر است بگوییم جزو بنشن‌ ها محسوب می‌ شود.

خوب است بدانید لوبیا سبز در مقایسه با لوبیا خشک کالری بسیار کمی دارد به طوری که در 100 گرم آن تنها 30 کالری انرژی نهفته است، در حالی که 100 گرم لوبیا قرمز و سفید خشک 340 کالری و لوبیا چشم ‌بلبلی 130 کالری انرژی دارد. البته ناگفته نماند هنگام طبخ از مقدار کالری انواع لوبیا اندکی کاسته می ‌شود.

در کل لوبیا سرشار از ویتامین‌ های A، B، C و مواد معدنی آهن، فسفر،کلسیم و پتاسیم است. البته بد نیست بدانید لوبیا خشک فاقد ویتامین C بوده اما از نظر پروتئین و ویتامین E غنی‌ تر است.

لوبیا سبز با این که از کالری کمی برخوردار است از نظر تغذیه ای بسیار مقوی می‌ باشد.

کمک به استخوان سازی

لوبیا سبز به دلیل داشتن ویتامین K، ‌ برای ساختن استخوان هایی قوی بسیار مهم است. ویتامین K1، پروتئین استئوکلسین(پروتئینی مهم و غیر کلاژنی در استخوان) را فعال می ‌سازد. این پروتئین مولکول های کلسیم را در استخوان نگه می ‌دارد بنابراین بدون ویتامین K1، میزان استئوکلسین نیز کافی نمی ‌باشد و پروسه معدنی شدن استخوان دچار نقص و تخریب می‌ گردد.

حمایت از سیستم قلبی ـ عروقی

لوبیا سبز برای بیماران قلبی مبتلا به دیابت و بیمارانی که دچار گرفتگی عروق هستند، مفید است. لوبیا سبز منبع غنی ازویتامین A(از نوع بتاکاروتن) و همچنین ویتامین C، می ‌باشد. این دو ماده مغذی،‌ آنتی اکسیدان هایی مهم هستند که به کاهش رادیکال های آزاد موجود در بدن کمک می ‌کنند.

لوبیا سبز منبعی غنی از ویتامین C،‌ ویتامین K، منگنز، ویتامین A ، فیبر، پتاسیم، فولات، آهن،‌ منیزیم، ویتامین B1، مس، کلسیم، فسفر، پروتئین،

امگا3 و نیاسین است.

ویتامین C محلول در آب و بتاکاروتن،‌ محلول در چربی می ‌باشند. این دو آنتی اکسیدان محلول در آب و چربی به کمک هم از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می‌ نمایند زیرا کلسترول اکسید شده قادر است به دیواره رگ های خونی بچسبد که نتیجه آن تصلب شریان، سکته و حمله قلبی است؛ مصرف مقدار کمی از بتاکاروتن و ویتامین C، از این عوارض جلوگیری می ‌نماید.

همچنین لوبیا سبز حاوی فیبر، پتاسیم، فولات و منیزیم می‌ باشد که هر کدام از این مواد نقش موثری در تقویت سیستم قلبی ـ عروقی ایفا می ‌کنند.

منیزیم و پتاسیم با همکاری هم به کاهش فشار خون کمک می ‌کنند.

فولات مولکول خطرناکی به نام هموسیستئین را به مولکول های بی خطر تبدیل می‌ نماید. به این دلیل که هموسیستئین به طور مستقیم دیواره رگ ها را خراب می‌ کند، بنابراین در صورت تغییر ندادن آن،‌ میزان زیاد آن احتمال حمله قلبی و سکته را افزایش می‌ دهد.

همچنین فیبر که در لوبیا سبز موجود می ‌باشد باعث کاهش فشار خون می ‌گردد.

لوبیا سبز

ارتقاء سلامتی روده و جلوگیری از یبوست

لوبیا سبز از مبتلا شدن به سرطان روده جلوگیری می‌ کند. ویتامین C و بتاکاروتن موجود در آن سلول های روده را از تخریب توسط رادیکال های آزاد محافظت می کند.

فولات موجود در لوبیا سبز نیز از تخریب DNA و تغییر سلول های روده پیش گیری می‌ کند حتی در مواردی که سلول ها به سمت سرطانی شدن پیش رفته اند نیز موثر می ‌باشد. مطالعات نشان داده اند افرادی که در غذای شان از میزان زیاد ویتامین C، بتاکاروتن و فولات استفاده می ‌کنند ریسک ابتلاء به سرطان روده در آن ها کمتر از کسانی است که از این مواد استفاده نمی ‌کنند. همچنین فیبر توانایی چسبیدن به سموم مسبب سرطان را دارد و قبل از آن که این سموم بتوانند به سلول های روده آسیبی برسانند آن ها را از بدن بیرون می ‌کند.

یکی دیگر از فواید فیبر جلوگیری از یبوست است.

خاصیت ضد التهابی

ویتامین های C و بتاکاروتن هر دو خاصیتی ضد التهابی دارند و این خاصیت آن ها، لوبیا سبز را ماده ای مفید برای کاهش بیماری هایی که التهابات نقش موثری در آن ها دارد(مانند آسم، آرتروز استخوانی و آرتروز)، می‌ سازد. همچنین به علت داشتن ویتامین ریبوفلاوین در کاهش حملات میگرن بسیار موثر است. لذا به کسانی که از این بیماری رنج می برند توصیه می شود که در برنامه ی غذایی شان لوبیا سبز را فراموش نکنند.

آهن برای تامین انرژی

لوبیا سبز منبعی سرشار از آهن است. ماده معدنی که برای زنان در دوره قاعدگی که در معرض کاهش شدید آهن هستند بسیار ضروری است. لوبیا سبز در مقایسه با گوشت قرمز که یکی از منابع مهم برای تامین آهن است، همراه با تامین آهن، حاوی کالری بسیار کم است و فاقد هر گونه چربی نیز می ‌باشد.

لوبیا سبز

تقویت سیستم ایمنی

لوبیا سبز به دلیل غنی بودن از ویتامین C و بتاکاروتن به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند؛ چرا که این مواد مغذی رادیکال های آزاد را از بین می برند.

از طرفی ویتامین C، به طور مستقیم موجب تحریک گلبول های سفید برای مبارزه با میکروب ها، عفونت ها و ویروس ها می شود.

یک نگرانی کوچک

لوبیا سبز دارای اگزالات است. زمانی که مقدار اگزالات ها در بدن بالا برود، مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کنند. به همین دلیل ممکن است افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و کیسه صفرا، از خوردن این سبزی خودداری کنند.

در مطالعات آزمایشگاهی دیده شده است که اگزالات می تواند با جذب کلسیم در بدن تداخل نماید. با این حال در خیلی از تحقیقات مشابه دیگر، دیده شده که توانایی مواد غذایی دارای اگزالات برای کاهش جذب کلسیم، بسیار کم است و به طور قطع آن مقدار کلسیمی که از طریق این مواد غذایی به بدن ما می رسد، بسیار بیشتر از تاثیر منفی اگزالات ها بر روی جذب آن می باشد. اگر شما دستگاه گوارشی سالمی دارید و شرایط شما به گونه ای است که می توانید به راحتی و با آرامش غذا بخورید و از غذایی که می خورید، لذت ببرید، خوردن غذاهای گیاهی غنی از کلسیم که دارای اگزالات نیز می باشند، برای شما مفید خواهد بود.

لوبیا سبز را همه سنین می‌ توانند بخورند، اما کسانی که معده‌ های ضعیف دارند یا بچه ‌های کوچک به علت نفاخ بودن باید آن را کمتر مصرف کنند.

توصیه ها:

* برای خرید لوبیا سبز بهتر است آن دسته از آن ها را انتخاب نماییم که غلاف آن ها سبز باشد و دارای پوستی لطیف و بدون نقطه های قهوه ای بوده و ترد و تازه باشند.

لوبیا سبز منجمد

* مدت نگهداری لوبیا سبز در یخچال در صورتی که آن را در کیسه محبوس نکنیم 3 تا 4 روز و در فریزر به صورت وکیوم 1 تا 6 ماه است. البته انجماد طولانی می‌‌ تواند تا حدودی از ویتامین C و اسیدفولیک این سبزی بکاهد و طعم و مزه آن را نامطلوب و تند سازد. لذا بهتر است در هر فصلی از سبزی‌ های تازه آن فصل استفاده کنیم و مصرف سبزی‌‌ های منجمد را به حداقل برسانیم.

* بهترین روش طبخ لوبیا سبز، بخارپز کردن آن است و لذیذترین غذایی هم که می‌ توانید از آن تهیه کنید، لوبیا پلو است. در اثر مخلوط کردن لوبیا با برنج پروتئین آن کامل شده و قدرت جذب آن در بدن بالا می ‌رود. از سوی دیگر افزودن دارچین و گوجه فرنگی تازه را به این غذا توصیه می ‌کنیم.

[ پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:,,خواص لوبیا,خواص لپه , خواص نخود,خواص لوبیا قرمز,خواص لوبیا سفید,خواص حبوبات , حبوبات برای چاقی,,خواص چغندر,خواص میوه ها , میوه , خوردن میوه , میوه برای سلامتی , خواص میوه , میوه برای جلوگیری از بیماریها ,کم خونی, علل کم خونی, تلاسمی , افراد تلاسمی, کم خونی چرا کم خون میشویم , مشکلات ازدواج فامیلی, رژیم , رژیم گرفتن , مضرات رژیم , کربوهیدرات ,5خطررژیم فاقدکربوهیدرات, روغن زیتون , مصرف روغن زیتون , فوایر روغن زیتون, 9دلیل خوب برای مصرف بیشترروغن زیتون,ویتامین b12,ویتامین ,دانستنی های ویتامین b12, ویتامین k, ویتامین , ویتامین ها, منابع غذایی ویتامین k,چه چیزی را جایگزین چربی کنیم , چربی ها , چربی,جایگزین های چربی,, زنان کمبود ویتامین دارند , زنان ضعیف ,بیش از50درصدزنان ایرانی دچارکمبودویتامینd,, نقش ویتامین در کاهش وزن , ویتامین لاغر میکند , چاق ها ویتامین جذب کنند, ویتامین d,نور آفتاب , ویتاممین دی ,ویتامینdبدن بهتراست ازطریق غذاتامین شودتانورآفتاب,, نوشابه ها چاق میکنند , چرا نوشابه نخوریم , نو شابه ژن چاقی را فعال میکنند , آب بخوریم, برای جلوگیری ازسردرد آب بخوریم , آب نوشیدن چای مضرات چای , چرا چای نخوریم , چای ,س, ] [ 17:47 ] [ ............ ]

 


خواص ماش

 

 

ماش یکی از حبوبات بسیار مفید و غنی است. با این که زادگاه اولیه ی آن ایران است ولی روز به روز کمتر استفاده می شود و در حال فراموش شدن است. شاید اگر از خواص فراوان آن مطلع شوید، به مصرف بیشتر آن راغب شوید.

 

ایرانیان قدیم ماش را « مِچ » می گفتند و زمانی که به زبان عربی وارد شد ماش نام گرفت. یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی آش ماش است که در انتهای مطلب توضیح مختصری راجع به نحوه ی پخت آن ذکر خواهیم کرد. این دانه خاص ایران و خاور میانه است و مصرف آن در دیگر مناطق دنیا رواج زیادی ندارد.

 

این دانه غنی ، حاوی بسیاری از مواد مورد نیاز بدن است و در عین حال کالری کمی دارد ؛ یعنی پرخاصیت و غیر چاق کننده است. از این رو بهتر است در دوران رژیم لاغری حداقل هفته ای یک بار از ماش استفاده شود چون بسیار زود هضم و غیر نفاخ است و به علت دارا بودن ویتامین A و D نیازهای بدن ما را تأمین می کند و برای تقویت اعصاب و بینایی مفید است.

 


خواص درمانی ماش


خواص ماشاگر ماش را با پوست بپزید و بخورید، برای درمان اسهال مفید است ، ولی برای لینت مزاج دانه های پوست کنده ی آن را مصرف کنید.

 

خواص ماشمصرف آش ماش سردردهای شدید و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی را درمان می کند و سرفه و تب را تسکین می بخشد.

 

خواص ماشضماد ماش پخته با سرکه برای درمان اگزما و امراض جلدی مفید است.

 

خواص ماشماش برای افرادی که دچار ضعف و ناتوانی هستند بسیار مفید است.

 


تهیه غذاهایی با ماش


با ماش می توانید ماش پلو، آش ماش و قلیه ی کدو با ماش که از غذاهای اصیل ایرانی هستند، تهیه کنید.

 

[ پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:,,خواص ماش , خواص لوبیا,خواص لپه , خواص نخود,خواص لوبیا قرمز,خواص لوبیا سفید,خواص حبوبات , حبوبات برای چاقی,,خواص چغندر,خواص میوه ها , میوه , خوردن میوه , میوه برای سلامتی , خواص میوه , میوه برای جلوگیری از بیماریها ,کم خونی, علل کم خونی, تلاسمی , افراد تلاسمی, کم خونی چرا کم خون میشویم , مشکلات ازدواج فامیلی, رژیم , رژیم گرفتن , مضرات رژیم , کربوهیدرات ,5خطررژیم فاقدکربوهیدرات, روغن زیتون , مصرف روغن زیتون , فوایر روغن زیتون, 9دلیل خوب برای مصرف بیشترروغن زیتون,ویتامین b12,ویتامین ,دانستنی های ویتامین b12, ویتامین k, ویتامین , ویتامین ها, منابع غذایی ویتامین k,چه چیزی را جایگزین چربی کنیم , چربی ها , چربی,جایگزین های چربی,, زنان کمبود ویتامین دارند , زنان ضعیف ,بیش از50درصدزنان ایرانی دچارکمبودویتامینd,, نقش ویتامین در کاهش وزن , ویتامین لاغر میکند , چاق ها ویتامین جذب کنند, ویتامین d,نور آفتاب , ویتاممین دی ,ویتامینdبدن بهتراست ازطریق غذاتامین شودتانورآفتاب,, نوشابه ها چاق میکنند , چرا نوشابه نخوریم , نو شابه ژن چاقی را فعال میکنند , آب بخوریم, برای جلوگیری ازسردرد آب بخوریم , آب نوشیدن چای مضرات چای , چرا چای نخور, ] [ 17:45 ] [ ............ ]

 

خواص عدس

خواص عدس
عدسها در مقایسه با دیگر حبوبات خشك، سریعتر و راحتتر پخته می‌شوند.آنها سریع طعمهای عالی را از دیگر غذاها و چاشنی‌ها به خود جذب .....
 

عدسها گیاهان بُنشنی هستند، دانه های گیاهانی كه نام گیاه شناسی آن Lensensculenta می‌باشد. كه در غلافهایی كه شامل یك یا چند دانه عدس می‌باشد رشد می‌كنند..

عدسها را بر اساس بزرگی و كوچكی آنها تقسیم بندی می‌كنند.. در حالی كه بیشترین نوع عدس در آمریكا سبز یا قهوه ای هستند عدسها معمولاً به رنگهای نارنجی، قرمز، زرد و یا سیاه می‌باشند. عدسهای گرد، بیضی یا قلبی شكل اندازه كوچك دارند، در بعضی مواقع كوچكتر از نوك مداد پاك كن می‌باشند كه بصورت عمده یا جدا از هم فروخته می‌شوند. عدسهای سبز یا قهوه ای بعد از پخت شكل ظاهری آن از بین نمی‌رود در حالی كه انواع دیگر نرم یا له می‌شوند. همچنین طعم آنها با یگدیگر كمی‌فرق می‌كند.

 عدسها در مقایسه با دیگر حبوبات خشك، سریعتر و راحتتر پخته می‌شوند.آنها سریع طعمهای عالی را از دیگر غذاها و چاشنی‌ها به خود جذب می‌كنند و ارزش غذایی بالایی دارند و در تمام طول سال در دسترس هستند. عدسها همانند دیگر حبوبات از گروه گیاهان بُنشنی هستند.در غلافی كه شامل یك یا چند دانه عدس می‌باشند رشد می‌كنند. بیضی یا قلب شكل هستند و معمولاً كوچكتر از سر مداد پاك كن می‌باشند. ممكن است به صورت عمده یا بسته‌بندی به رنگ قهوه‌ای و سبز كه بعد از پخت شكل ظاهری خود را حفظ می‌كنند، فروخته شوند.
مواد موجود در 100 گرم عدس
 
فولات 148.50 میکروگرم
فیبر 15.64 گرم
تریپتوفان 0.16 گرم
منگنز

0.98 میلی گرم

آهن 6.59 میلی گرم
پروتئین 17.86 گرم
فسفر 356.40 میلی گرم
مس 0.50 میلی گرم
ویتامین B1 0.33 میلی گرم
پتاسیم 730.62 میلی گرم

 فواید عدسها

    عدسها، عضوی كوچك ولی مغذی از خانواده گیاهان بُنشنی هستند كه منبع بسیار خوبی از فیبرهای كاهش دهنده كلسترول‌اند كه نه تنها كمك به كاهش كلسترول می‌كنند بلكه خاصیت تنظیم قندخون هم دارند زیرا فیبر بالای آنها از افزایش قندخون بعد از خوردن یك وعده غذایی جلوگیری می‌كنند. عدسها همچنین حاوی 6 ماده معدنی مهم، 2 ویتامین B و همچنین پروتئین بدون، چربی می‌باشند.

كالری موجود آن چقدر است؟ در یك فنجان عدس پخته فقط 230 كالری وجود دارد. این ماده ریز بسیار اشتهاآور است.

 عدسها نمونه كامل فیبر

     اگر جدول فیبرهای موجود در غذاها را بررسی كنید، می‌بینید كه گیاهان بُنشنی از دیگر حبوبات در صدر جدول قرار دارند. عدسها مثل دیگر حبوبات غنی از فیبرهای غذایی هستند چه از نوع قابل جذب و چه از نوع غیر قابل جذب. فیبرهای قابل جذب،یك ماده ژله مانندی در دستگاه گوارش ایجاد می‌كنند كه سبب دفع صفرا (حاوی كلسترول ) می‌گردد و آن را به خارج از بدن می‌برد.

بررسی تحقیقات نشان داده‌اند كه فیبر غیر قابل جذب نه تنها كمك به افزایش مقدار مدفوع و جلوگیری از یبوست می‌كند بلكه كمك به جلوگیری از بیماری های گوارشی مانند سندرم روده‌ای تحریك پذیر و التهاب روده‌ای نیز می‌كند.

 اگر قلبتان را دوست دارید، عدس بخورید.

     در بررسی الگوهای غذایی به دست آمده و خطر مرگ در بیمارهای قلبی، محققان روی بیش از 16000 انسان میانسال در آمریكا، فنلاند، نیوزلند، ایتالیا، یوگسلاوی، یونان و ژاپن به مدت 25 سال تحقیق كردند. الگوهای غذایی شاخص شامل موارد زیر بود: مصرف بالای محصولات لبنیاتی در اروپای شمالی، مصرف بالای گوشت در آمریكا، مصرف بالای سبزیجات، گیاهان بُنشنی، ماهی و شراب در اروپای جنوبی و مصرف بالای غلات، سویا و ماهی در ژاپن.

هنگامی ‌كه محققان این اطلاعات را در رابطه با خطر مرگ در بیماریهای قلبی تجزیه و تحلیل كردند به این نتیجه رسیدند كه گیاهان بُنشنی 82% خطر این بیماریها را كاهش می‌دهد. مقاله چاپ شده با عنوان"‌تاریخچه طب داخلی" ثابت كرده‌اند كه خوردن غذاهایی با فیبر بالا از قبیل عدسها كمك به جلوگیری از بیماریهای قلبی می‌كند. تقریباً 10000 بزرگسال آمریكایی به مدت 19 سال در این تحقیق شركت كرده‌اند.

كسانی كه غذاهایی با بیشترین فیبر، 12 گرم در روز، می‌خورند 12% كمتر دچار بیماری سكته قلبی و 11% كمتر دچار بیماری قلبی- عروقی در مقایسه با كسانی كه 5 گرم در روز فیبر می‌خورند می‌شوند. كسانی كه بیشترین مصرف فیبرهای غذایی قابل جذب در آب را می‌خورند 15% خطر ابتلا به بیماری و 10% خطر بیماریهای قلبی- عروقی در آنها كاهش می‌یابد.

نقش عدس در سلامتی قلب نه تنها به دلیل فیبرهای آن بلكه بعلت مقادیر قابل ملاحظه‌ای ازفولات( Folate) و منیزم آن است.

Folate به كاهش هموسیستئین كمك می‌كنند، آمینواسیدی كه یك محصول میانی در فرآیند متابولیكی مهمی ‌بنام چرخه متیلاسیون است. هنگامی‌كه Folate همانند ویتامین 6 Bجمع می‌شود، هموسیستئین سریعاً به سیستین یامتیونین كه هر دو اسید آمینه ،بی خطر هستند تبدیل می‌شود. هنگامی‌كه ویتامینهای B وجود ندارند، مقدار هموسیستئین در جریان خون افزایش می‌یابد، كه هموسیستئین به دیواره‌های سرخرگ آسیب می‌رساند كه یكی از عوامل خطر ابتلا به بیماریهای قلبی است. منیزم عدس مزایای دیگری برای قلب دارد. منیزم خود یك ضد رسوب كلسیم به شمار می‌آید. هنگامی‌ كه مقدار منیزم به اندازه كافی است، سیاهرگها و سرخرگها به راحتی تنفس می‌كنند كه باعث كاهش سختی رگ می‌شود و خون، اكسیژن و مواد غذایی در كل بدن جریان می‌یابد. مطالعات نشان داده است كه كمبود منیزم نه تنها باعث حمله قلبی بلكه به دنبال حمله قلبی، كمبود منیزم كافی باعث آزاد شدن رادیكال آزاد می‌شود كه منجر به صدمه به قلب می‌شود.

می‌خواهید قلبی شاد داشته باشید ؟ پس عدس بخورید.

عدس به شما انرژی برای سوزاندن می‌دهد در حالی كه قندخون را تثبیت می‌كند. فیبر قابل جذب علاوه بر تأثیرات مفید روی سیستم گوارشی و قلب، به تنظیم مقدار قندخون نیز كمك می‌كند. اگر شما مقاومت به انسولین، كاهش قندخون یا دیابت دارید، گیاهان بُنشنی مثل عدس برای تنظیم قند خون مؤثر هستند كه انرژی پایداری را باعث می‌شوند. بررسی غذاهایی با فیبر بالا و میزان قند خون نشان داده‌است كه این غذاها فواید چشمگیری دارند.

   محققان دو گروه مردم با دو نوع رژیم غذایی را مقایسه كردند كه غذاهایی با فیبرهای متفاوت مصرف می‌كردند. یك گروه رژیم دیابتی آمریكایی استاندارد داشتند كه شامل 24 گرم فیبر در روز بود در حالی كه گروه دیگر رژیم 50 گرم فیبر در روز داشتند. آنهایی كه رژیم با فیبر بالا داشتند ‌گلوكز پلاسما (قندخون) و انسولین (هورمونی كه قندخون را از سلولها می‌گیرند)بسیار کمی در آنها داشتند. گروه فیبر بالا كلسترولشان حدود 7% و مقدار تری گلیسرید آنها به 2/10% (VLDL) و تراكم بسیار كم لی پروتئین (‌یكی از خطرناكترین شكل كلسترول) به 5/12% كاهش یافته است.

 آهن برای انرژی

     عدسها نه تنها باعث سوخت آهسته كربوهیدراتهای پیچیده می‌شوند بلكه باعث افزایش انرژی بدن با پر كردن ذخائر آهنی بدن شما می‌شوند. مخصوصاً برای خانمهایی كه در سنین باروری هستند خیلی درمعرض كمبود آهن هستند، افزایش (تقویت) ذخائر آهن با عدس ایده بسیار مناسبی است چون برخلاف گوشت قرمز منبع دیگر آهن، عدسها كالری و چربی ندارند. آهن سازنده اصلی هموگلوبین است كه اكسیژن را از ششها به تمام سلولهای بدن انتقال می‌دهد و این همچنین قسمت كلیدی سیستمهای آنزیمی ‌برای ایجاد انرژی و متابولیسم است. و به یاد داشته باشید كه: اگر حامله هستید یا شیر می‌دهید، نیاز شما به آهن افزایش می‌یابد.

 چگونه عدسی را انتخاب كنید و چگونه آن را ذخیره كنید.

در حال حاضر عدس به صورت جعبه‌های بسته‌بند‌ی شده  قابل استفاده هستند. همانند دیگر مواد غذاهایی كه آنها را بصورت عمده می‌خرید، مطمئن شوید كه جعبه‌های حاوی عدس كاملاً بسته باشد و از جایی تهیه كنید كه فروش عمده محصول خوب دارد تا از تازگی آن مطمئن شوید. در هنگام خرید عدس بصورت عمده یا جزیی مطمئن شوید كه مواد رطوبت یا حشره ندارند و عدسها سالم‌اند و شكسته نیستند.

عدسهای كنسرو شده را می‌توان در سوپرماركتها پیدا كرد. بر خلاف سبزیجات كنسرو شده، كه بسیاری از ارزشهای غذایی خود را از دست می‌دهند، تفاوت زیادی در ارزش غذایی عدسهای كنسرو شده و عدسی كه خود آن را می‌پزید وجود ندارد. كنسرو كردن سسبزیجات ارزش غذایی آنها را كم می‌كند چون سبزیجات را باید با حرارت كم و به مدت زمان كوتاه پخت ولی در كنسرو كردن عدس، آنها را با حرارت بالا به مدت طولانی می‌پزند. از طرف دیگر حبوبات به زمان طولانی برای پخت نیاز دارند. حال شما خودتان این كار را انجام دهید یا اینكه بصورت كنسرو تهیه كنید. ما به شما كنسرهایی را پیشنهاد می‌دهیم كه نمك و مواد افزودنی كمتری دارند.

 عدسها را در یك ظرف كاملاً كیپ و در جایی خشك، خنك و تاریك نگهداری كنید. در این صورت به مدت 12 ماه قابل استفاده خواهند بود. اگر عدسها را در زمانهای مختلف می‌خرید آنها را جدا از هم نگهداری كنید چون ممكن است رطوبتهای متفاوتی داشته باشند و بنابراین مدت زمان پخت آنها با هم متفاوت است. عدس پخته در ظرفی كاملاً بسته در فریزر به مدت 3 روز تازه می‌ماند.
[ پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:,,خواص عدس ,خواص ماش , خواص لوبیا,خواص لپه , خواص نخود,خواص لوبیا قرمز,خواص لوبیا سفید,خواص حبوبات , حبوبات برای چاقی,,خواص چغندر,خواص میوه ها , میوه , خوردن میوه , میوه برای سلامتی , خواص میوه , میوه برای جلوگیری از بیماریها ,کم خونی, علل کم خونی, تلاسمی , افراد تلاسمی, کم خونی چرا کم خون میشویم , مشکلات ازدواج فامیلی, رژیم , رژیم گرفتن , مضرات رژیم , کربوهیدرات ,5خطررژیم فاقدکربوهیدرات, روغن زیتون , مصرف روغن زیتون , فوایر روغن زیتون, 9دلیل خوب برای مصرف بیشترروغن زیتون,ویتامین b12,ویتامین ,دانستنی های ویتامین b12, ویتامین k, ویتامین , ویتامین ها, منابع غذایی ویتامین k,چه چیزی را جایگزین چربی کنیم , چربی ها , چربی,جایگزین های چربی,, زنان کمبود ویتامین دارند , زنان ضعیف ,بیش از50درصدزنان ایرانی دچارکمبودویتامینd,, نقش ویتامین در کاهش وزن , ویتامین لاغر میکند , چاق ها ویتامین جذب کنند, ویتامین d,نور آفتاب , ویتاممین دی ,ویتامینdبدن بهتراست ازطریق غذاتامین شودتانورآفتاب,, نوشابه ها چاق میکنند , چرا نوشابه نخوریم , نو شابه ژن چاقی را فعال میکنند , آب بخوریم, برای جلوگیری ازسردرد آب بخوریم , آب نوشیدن چای مضرات چای , چ, ] [ 17:43 ] [ ............ ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 133
بازدید کل : 61541
تعداد مطالب : 89
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید